Hybrydy, auta elektryczne

Pojazd możemy nazwać hybrydą, jeżeli wykorzystuje on więcej niż jedną formę energii wykorzystywanej do napędu. W praktyce oznacza to, że hybryda może posiadać tradycyjny silnik spalinowy i zbiornik paliwa, jak również posiadać silniki elektryczne oraz zestaw akumuluatorów. Samochody hybrydowe są czasami błędnie mylone z pojazdami elektrycznymi. Hybrydy są najczęściej maszynami spalającymi benzynę, które wykorzystują swoje zespoły elektryczne mogące zbierać i wykorzystywać energię, która normalnie idzie na marne w standardowych samochodach. Teoretycznie, hybrydy elektryczne z silnikiem diesla byłyby jeszcze bardziej wydajne, ale systemy hybrydowe i silniki wysokoprężne stanowią dodatkowy koszt. Do tej pory instalacja zarówno jednego jak i drugiego w tym samym pojeździe okazała się droga.

samochód elektryczny

Napęd elektryczny

Obsluga pojazdu na samej energii elektrycznej jest możliwa, jeśli system hybrydowy ma wystarczającą pojemność elektryczną. Maksymalna prędkość i odległość, na której obsługa elektryczna może zostać podtrzymana waha się od zera do kilku mil, i ma wiele wspólnego z wagą i aerodynamiką pojazdu, mocą silnika-generatora, oraz przede wszystkim - pojemnością baterii.

Wszystko o bateriach

Hybrydy wykorzystują dwa rodzaje baterii. Niklowo-wodorkowe są stosowane w prawie wszystkich obecnych hybrydach, ale nie są one wystarczająco wydajne i kompaktowe w użytkowaniu. Akumulatory litowo-jonowe, które są wystarczająco wytrzymałe dla przemysłu motoryzacyjnego są bateriamy wyboru dla wtyczek i coraz nowszych modeli konwencjonalnych modeli hybrydowych. Są lżejsze i bardziej wydajne energetycznie niż akumulatory niklowo-wodorkowe. Inżynierowie baterii nadal szukają hybryd nowej generacji lub akumulatorów pojazdu elektrycznego, które będą jeszcze lżejsze, prze czym zapewnią niższe koszty i większy zasięg.

Pojazdy z systemem start-stop

Jest to inna klasa pojazdów inspirowanych hybrydami, które pojawiły się na rynku, korzystających z systemu start-stop, który jest wykorzystywany w hybrydach Nie są hybrydami, ponieważ nie posiadają przynajmniej dwóch systemów zasilania (choć niektórzy w branży nazywają je mikro-hybrydami). Zamiast tego używają podrasowanego rozrusznika i akumulatora lub kondensatora, aby zapewnić funkcję stop-start. Nie mają jednak elektrycznego wspomagania przyspieszania i żadnych innych aspektów charakterystycznych dla pojazdów hybrydowych.

Samochody elektryczne

Samochody elektryczne korzystają wyłącznie z energii zmagazynowanej w baterii (lub zestawie baterii) do napędzania pojazdu. Silniki elektryczne stanowią czystą i bezpieczną alternatywę dla silnika spalania wewnętrznego. Jest wiele argumentów za używaniem takich pojazdów, jak i wiele wad samochodów elektrycznych. Pojazdy elektryczne mają lepsze przyspieszenie, ale mniejszy zasięg niż silniki konwencjonalne. Nie wytwarzają one żadnych spalin, ale wymagają długiego czasu ładowania.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Honda Civic (7, 8, 9) - Cena wymiany rozrządu

Honda Civic to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1972 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 10 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan, coupe i kombi....

więcej

Honda Jazz II - Cena wymiany rozrządu

Honda Jazz II - Cena wymiany rozrządu

 Honda Jazz II była produkowana w latach 2001 - 2008. Zbudowana na bazie globalnej płyty podłogowej Global Small Car. W 2005 auto przeszło facelifitng. Gama silnikowa oferowała tylko i...

więcej

Honda CR-V II - Cena wymiany rozrządu

Honda CR-V II - Cena wymiany rozrządu

 Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do...

więcej

Honda Accord VII - Cena wymiany rozrządu

Honda Accord VII - Cena wymiany rozrządu

 Siódma generacja Hondy Accord została zaprezentowana w 2003, a okres produkcji to lata 2002 - 2008. Oferowany w wersji sedan oraz kombi. Zdobywca tytułu Japońskiego Auta Roku 2002/2003. W...

więcej