Pobierz darmową aplikację mobilną

ESP naprawa

Na tablicy zegarów podświetla się kontrolka odpowiadająca za ESP i zastanawiasz się, co może być przyczyną? Prawdopodobnie uszkodzeniu uległo oprogramowanie, kable lub czujniki. W takim przypadku należy udać się do specjalisty, ponieważ układ należy do skomplikowanych i laik z pewnością sobie z nim nie poradzi. Tym bardziej, że moduł ESP odpowiada za bezpieczeństwo i samodzielna naprawa może prowadzić do wielkich szkód.

ESP, czyli inaczej mówiąc Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ odpowiadający za stabilizację toru jazdy przy pokonywaniu zakrętów. Aby tego dokonać, przejmuje on kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR i uruchamia się samoczynnie. Jego podstawowym zadaniem jest wyprowadzenie auta z poślizgu – gdy do takowego dojdzie, system przyhamowuje odpowiednie koła, aby powrócić na właściwy tor jazdy.

Jak jeździć autem z takim systemem? Wystarczy płynnie pokonywać zakręty, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo włączenia ESP. Zawsze miej mniejszą prędkość przy wjeżdżaniu w zakręt, niż przy wyjeżdżaniu z niego. Jeśli już dojdzie do włączenia systemu, nie dokręcaj kierownicy. Spowoduje on, że odzyskamy przyczepność, a samochód zostanie skierowany w stronę, w którą są skręcone koła. A wtedy już nietrudno o zaliczenie krawężnika, czy rowu. Najlepiej więc zdjąć nogę z gazu i lekko przyhamować.

System ESP posiada wiele zalet – przede wszystkim poprawia sterowność samochodu i zwiększa bezpieczeństwo. Znacząco wpływa też na skuteczność hamowania. Podczas poślizgu nie trzeba już korygować kursu samochodu, co stanowi spore wyzwanie. Jako wady można natomiast wymienić wysoką cenę systemu i brak sygnalizacji hamowania dla innych kierowców przy włączeniu się ESP.

Czy działanie ESP jest wyczuwalne? Zależy to od sytuacji. W przypadku, gdy czujniki prześlą do systemu informację, że samochód zjeżdża z zadanego przez kierowcę toru jazdy, ESP działa praktycznie niezauważalnie. Inaczej jest natomiast w sytuacji awaryjnej – wtedy system mocno ingeruje w ruch pojazdu. Można to odczuć w postaci przyhamowania kół i zmniejszenia siły jednostki napędowej.

Niestety, jak każdy układ, także i ESP ulega awariom. Najczęściej przyczyną jest niesprawny sterownik, który należy naprawić. Nie wolno lekceważyć pojawiającej się kontrolki, sygnalizującej usterkę – jazda z uszkodzonym ESP jest nie tylko niekomfortowa, ale bywa także niebezpieczna. Lepiej więc nie zwlekać i od razu udać się do sprawdzonego serwisu, gdzie uzyskasz fachową pomoc.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU
Szukasz pracy w warsztacie? Aplikuj w 60 sekund

Nasze porady

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Producenci samochodów prześcigają się we wdrażaniu nowoczesnych technologii, by ograniczyć spalanie. Jakie daje to efekty? Patryk Mikiciuk z Team TOTAL postanowił to sprawdzić na przykładzie...

więcej

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Producenci samochodów prześcigają się we wdrażaniu nowoczesnych technologii, by ograniczyć spalanie. Jakie daje to efekty? Patryk Mikiciuk z Team TOTAL postanowił to sprawdzić na przykładzie...

więcej

Co tanie, to drogie, czyli jak najlepiej kupić AC

Co tanie, to drogie, czyli jak najlepiej kupić AC

Podczas poszukiwań autocasco, powiedzenie „co tanie, to drogie” możemy traktować jako zasadę numer jeden. Nieprzemyślany zakup polisy AC zbyt często daje nam złudny spokój. Niekiedy uważamy, że...

więcej




Darmowa aplikacja mobilna

Nasza aplikacja działa poprawnie na wszystkich platformach mobilnych.
W celu jej pobrania wystarczy przejść do wybranego sklepu.

Pobierz z App Store

Pobierz ze Sklepu Windows

Wyślij aplikację na Twój telefon

SMS-em otrzymasz link do pobrania naszej aplikacji.

Pobierz