Naprawa ESP

Na tablicy zegarów podświetla się kontrolka odpowiadająca za ESP i zastanawiasz się, co może być przyczyną? Prawdopodobnie uszkodzeniu uległo oprogramowanie, kable lub czujniki. W takim przypadku należy udać się do specjalisty, ponieważ układ należy do skomplikowanych i laik z pewnością sobie z nim nie poradzi. Tym bardziej, że moduł ESP odpowiada za bezpieczeństwo i samodzielna naprawa może prowadzić do wielkich szkód.

esp naprawa

ESP, czyli inaczej mówiąc Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ odpowiadający za stabilizację toru jazdy przy pokonywaniu zakrętów. Aby tego dokonać, przejmuje on kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR i uruchamia się samoczynnie. Jego podstawowym zadaniem jest wyprowadzenie auta z poślizgu – gdy do takowego dojdzie, system przyhamowuje odpowiednie koła, aby powrócić na właściwy tor jazdy.

Jak jeździć autem z takim systemem? Wystarczy płynnie pokonywać zakręty, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo włączenia ESP. Zawsze miej mniejszą prędkość przy wjeżdżaniu w zakręt, niż przy wyjeżdżaniu z niego. Jeśli już dojdzie do włączenia systemu, nie dokręcaj kierownicy. Spowoduje on, że odzyskamy przyczepność, a samochód zostanie skierowany w stronę, w którą są skręcone koła. A wtedy już nietrudno o zaliczenie krawężnika, czy rowu. Najlepiej więc zdjąć nogę z gazu i lekko przyhamować.

System ESP posiada wiele zalet – przede wszystkim poprawia sterowność samochodu i zwiększa bezpieczeństwo. Znacząco wpływa też na skuteczność hamowania. Podczas poślizgu nie trzeba już korygować kursu samochodu, co stanowi spore wyzwanie. Jako wady można natomiast wymienić wysoką cenę systemu i brak sygnalizacji hamowania dla innych kierowców przy włączeniu się ESP.

Czy działanie ESP jest wyczuwalne? Zależy to od sytuacji. W przypadku, gdy czujniki prześlą do systemu informację, że samochód zjeżdża z zadanego przez kierowcę toru jazdy, ESP działa praktycznie niezauważalnie. Inaczej jest natomiast w sytuacji awaryjnej – wtedy system mocno ingeruje w ruch pojazdu. Można to odczuć w postaci przyhamowania kół i zmniejszenia siły jednostki napędowej.

Niestety, jak każdy układ, także i ESP ulega awariom. Najczęściej przyczyną jest niesprawny sterownik, który należy naprawić. Nie wolno lekceważyć pojawiającej się kontrolki, sygnalizującej usterkę – jazda z uszkodzonym ESP jest nie tylko niekomfortowa, ale bywa także niebezpieczna. Lepiej więc nie zwlekać i od razu udać się do sprawdzonego serwisu, gdzie uzyskasz fachową pomoc.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Mazda 2 II - Cena wymiany rozrządu

Mazda 2 II - Cena wymiany rozrządu

  Mazda 2 otrzymała w 2008r. tytuł World Car of the Year. Mazda 2 II należy do segmentu B i była produkowana od 2007 do 2014. Model został stworzony dzięki współpracy z Fordem w stylu auta...

więcej

Dacia Duster I - Cena wymiany rozrządu

Dacia Duster I - Cena wymiany rozrządu

 Dacia Duster I to crossover, którego produkcja rozpoczęła się w roku 2010 i trwa do dzisiaj. W 2017 roku pojawiła się II generacja samochodu, która nieznacznie zmieniła jego wygląd. Pojazd...

więcej

Co zrobić, gdy opony tracą przyczepność?

Co zrobić, gdy opony tracą przyczepność?

Jeżeli którakolwiek z opon w Twoim samochodzie traci przyczepność umów się do warsztatu na kontrolę. Problemy z trakcją mogą być spowodowane usterką układu kontroli trakcji lub złym stanem opon....

więcej

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Mazda 2 to auto klasy aut miejskich segmentu B, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi...

więcej