Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów, cena

Średnia cena usługi: od 534,38 PLN do 1.128,13 PLN

Ile kosztuje dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów?

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów z pewnością nie należy do najtańszych czynności eskploatacyjnych, jednak dla przeciętnego kierowcy wystarczy ona na kilka lat jazdy. Zdecydowanie droższe w naprawie będą konsekwencje wynikające z zaniedbań. Cena samej usługi zawiera się w przedziale 460 a 860 zł. Jest to koszt podłączenia specjalistyczej maszyny do płukania skrzyni oraz czas pracy mechanika, który spędzi przy tym kilka godzin. Kolejny czynnik wpływający na cenę to typ i ilość potrzebnego oleju. W dynamicznej wymianie oleju kilka litrów oleju zostaje zużyte na przepłukanie układu, stąd sam olej stanowi spory udział w cenie. Cena litra zawiera się średnio w kwocie 30 do 70 zł. Litrów może być potrzebne nawet 11. Jeżeli w danym modelu występuje wymienny filtr oleju, również podlega on wymianie. Jego cena to średnio 40 - 200 zł w zależności od typu. Uszczelka miski to koszt kilkudziesięciu złotych o ile dana skrzynia nie jest wyposażona w zintegrowany układ miski olejowej, z wbudowanym fitrem i uszczelką. Takie rozwiązane znane np. w BMW kosztuje ponad 1000 zł. Na koniec konieczne może być przeprowadzenie adaptacji skrzyni do pracy w nowych warunkach. Można uznać, że w standardowym samochodzie koszt dynamicznej wymiany oleju automatycznej skrzyni biegów zawiera się w przedziale 900 - 1500 zł, jednak ostateczna cena ustalana jest pod konkretny model auta.

 olej do ASB

Gdzie dynamicznie wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?

Do dynamicznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów potrzebne jest specjalne urządzenie. Jego zakup to inwestycja co najmniej kilkunastu tysięcy złotych, dlatego  jego obecność nie jest on standardem w każdym serwisie. W celu znalezienia profesjonalnego warsztatu świadczącego tę usługę polecamy zapoznać się z listą poniżej.

Zobacz gdzie wymienisz olej w ASB w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

Co ile wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Niestety wielu nabywców nowych aut zostaje informowanych w salonie o bezobsługowych skrzyniach biegów i braku konieczności okresowej wymiany oleju przekładniowego. Jeżeli kierowca nie zgłębi tajników tej wiedzy indywidualnie, może wpakować się w nie lada kłopoty. Dożywotnia trwałość oleju w teorii zakłada użytkowanie samochodu do przebiegu 150 - 200 tys. km. W praktyce, auto z takim przebiegiem trafia w kolejne ręce, gdzie kierowca liczy na przejechanie jeszcze raz takiej wartości. Niestety, przekroczenie już 100 tys. km. bez wymiany oleju może być niezdrowe dla skrzyni, a brak jego wymiany do 200 tys. km. oznacza prawie pewną usterkę w najbliższym czasie. Olej w automatycznej skrzyni biegów powinien być zmieniony po pierwszych 60 - 120 tys. km. w zależności od modelu skrzyni, a kolejne wymiany co 40 - 100 tys. km. Rozstrzał dystansu do pokonania jest duży, jednak skrzyń biegów na rynku i zastosowanych technologii także wiele. Jeżeli olej zostanie wymieniony "za szybko", na pewno kierowca na tym nie straci. Interwał wymiany warto skrócić jeżeli auto używane jest w sposób sportowy, w ciężkich warunkach, do ciągnięcia przyczep czy jazdy po górach.

Jak przebiega dynamiczna wymiana oleju w ASB?

Procedura jest nieco bardziej skomplikowana od statycznej wymiany oleju i składa się z następujących etapów:

  1. po uniesieniu auta mechanik podłącza maszynę do złącz przewodów dostarczających olej do chłodnicy skrzyni
  2. do układ wpuszczony zostaje środek oczyszczający skrzynię biegów
  3. samochód zostaje uruchomiony, a skrzynia biegów pracuje we wszystkich pozycjach po kolei
  4. zabrudzony olej ze środkiem czyszczącym zostaje wyssany ze skrzyni, a na jego miejsce wpuszczany jest świeży olej przekładniowy
  5. w międzyczasie wymieniany jest filtr oleju, znajdujący się w misce skrzyni. Po demontażu miski należy wymienić szczelkę miski na nową
  6. nowy olej jest pompowany tak długo przez układ, aż wypływający jego nadmiar będzie barwy świeżego
  7. po ustaleniu prawidłowego poziomu oleju na koniec może być konieczna adaptacja skrzyni biegów

 Ile trwa dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów?

Usługa wymiany oleju w skrzyni biegów przy użyciu specjalnej maszyny jest dość czasochłonna. Płukanie specjalnym środkiem czyszczącym, wymiana filtra i uszczelki miski olejowej skrzyni, przepłukiwanie układu nowym olejem, a następnie ustalenie jego odpowiedniego poziomu oraz adaptacja skrzyni może zająć od 4 do 8 godzin.

Dynamiczna a statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Statyczną wymianę oleju w skrzyni biegów wykonać może każdy serwis samochodowy. Przebiega ona bardzo podobnie do wymiany oleju silnikowego. Wystarczy odkręcić korek spustowy i zlać olej. Po spuszeniu oleju warto wymienić filtr oleju i uszczelkę miski olejowej skrzyni. W przeciwieństwie do silnika, olej w skrzyni w ten sposób nie zostaje całkowicie spuszczony. Nawet połowa jego ilości zostaje w przewodach czy konwerterze. Metoda ta jednak jest tańsza z uwagi na brak potrzebnej maszyny oraz mniejszą ilość zużytego na płukanie i napełnienie oleju. Metoda statycznej wymiany oleju w ASB zalecana jest samochodom z większymi przebiegami powyżej 200 tyś i w silnikach, w których dawno olej nie był wymieniany mimo niższego przebiegu. Podczas dynamicznej płukanki układu smarowania skrzyni może dojść do zatkania zaworów zebranymi zanieczyszczeniami i pogorszenia jej pracy. Cena statycznej wymiany oleju wynosi ok. połowy ceny dynamicznej wymiany w danym modelu.

Dynamiczna wymiana oleju zalecana jest do skrzyń biegów z niższymi przebiegami o które regularnie dbano. Wtedy nie ma zagrożenia zatkania zanieczyszczeniami zaworów. To też jedyna metoda na całkowitą wymianę oleju przekładniowego w układzie. Jest zdecydowanie droższa ponieważ wykorzystać trzeba do tego maszynę, w którą zainwestować musiał serwis + użyć o kilka litrów więcej nowego oleju przekładniowego w celu przepłukania układu i wymiany go w całkowitej ilości, a nie dolania połowy jak ma to miejsce w przypadku wymiany statycznej.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Citroen C1 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C1 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C1 to auto klasy najmniejszej segmentu A, które jest produkowane od 2005 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami...

więcej

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Seat Leon to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi...

więcej

Seat Toledo (III, IV) - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo (III, IV) - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo był najpierw zaliczany jako auto kompaktowe segmentu C, a potem jako auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1991 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje...

więcej

Seat Toledo II - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo II - Cena wymiany rozrządu

 Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od...

więcej