Jaki olej do silnika – mineralny czy syntetyczny?

Wybór odpowiedniego oleju do silnika to rzecz bardzo ważna, nie należy więc traktować jej po macoszemu. Na rynku występuje wiele gatunków, podstawowy podział wyróżnia jednak oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Który z nich jest najlepszy dla jednostki napędowej? I jakiego użyć, kiedy konieczna jest dolewka, a nie wiemy, co było wlewane poprzednio?

Olej silnikowy pełni bardzo ważną funkcję w każdym samochodzie: odpowiada za smarowanie silnika, zmniejsza tarcie jego elementów, ale także go chłodzi. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby używać oleju zalecanego przez producenta.

Oleje syntetyczne

Oleje syntetyczne cieszą się największą popularnością, stąd to nad nimi prowadzi się najwięcej prac. Duża różnorodność sprawia, że są one najlepiej dopasowane do wymagań producentów. Wypadają o wiele lepiej od półsyntetyków i wersji mineralnych, ponieważ wytrzymują wyższe temperatury i większy nacisk na smarowane powierzchnie. Właśnie ta odporność termiczna powoduje, że syntetyki nie odkładają się w postaci nagaru wewnątrz silnika. Działa ona także w drugą stronę - oleje te pozostają w płynnej postaci do minus sześćdziesięciu stopni Celsjusza. Przy siarczystych mrozach ułatwiają więc odpalanie silnika, co stanowi ogromną zaletę.

Oleje półsyntetyczne

Odmiana ta posiada wiele cech wspólnych z syntetykami. Nie ma reguły co do przejścia z oleju syntetycznego na półsyntetyczny – dopóki silnik nie wykazuje zużycia, można używać spokojnie tego pierwszego. Jest to wręcz zalecane. Jeżeli natomiast chcesz oszczędzić, półsyntetyk jest jakimś rozwiązaniem – chroni silnik dość dobrze, a kosztuje mniej. Litr oleju syntetycznego kosztuje przeciętnie powyżej 30 zł, półsyntetycznego już 25 zł, natomiast mineralnego – 18-20zł. Przy dłuższym użytkowaniu można więc nieco ograniczyć nakłady finansowe, nie będą to jednak astronomiczne sumy.

Oleje mineralne

Są o wiele gorsze jakościowo od omówionych powyżej, jednak ich używanie jest wskazane dla silników mocno wyeksploatowanych, z bardzo dużym przebiegiem, a także w przypadku spalania oleju. Dodatkowo, w przypadku kupna używanego auta, które nie jest już najmłodsze, i nie ma pewności co do używanego wcześniej oleju, lepiej właśnie dolać wersję mineralną, która nie wypłucze nagarów. W ten sposób można uniknąć wycieków i spadku ciśnienia w silniku. Jeśli z kolei wiemy, że auto, mimo dużej eksploatacji, jeździło na syntetyku, możemy nadal go stosować, ale w wersji o zwiększonej lepkości – pozwoli to znacznie ograniczyć jego zużycie.

Ciężko na rynku o olej dedykowany wyłącznie dla silników benzynowych, czy Diesla – większość z nich spełnia normy dla obydwu rodzajów. Istnieje za to wiele olejów przystosowanych dla konkretnego typu silnika i osprzętu. Znaczenie ma tu m.in.: zastosowanie filtrów cząstek stałych DPF (FAP), katalizatorów trójfunkcyjnych TWC, systemów wtrysku typu common rail lub pompowtryskiwaczy, a także długość eksploatacji oleju long life.

Zawsze powinniśmy mieć w samochodzie litr oleju na dolewkę, zwłaszcza przy dłuższych trasach – oczywiście taki sam, jak znajduje się w silniku. Co jednak w przypadku, gdy kierowca nie ma pojęcia, jaki olej był wcześniej wlewany, a musi go uzupełnić jak najszybciej? Eksperci zalecają w takim przypadku kupno najlepszego oleju, jaki znajduje się na danej stacji, czy w sklepie motoryzacyjnym – w ten sposób nie pogorszy się właściwości poprzedniego.

Kiedy wymieniać olej? Zaleca się wykonywanie tej czynności raz w roku lub co 10-20 tys. przejechanych kilometrów. W przypadku nowych samochodów niektórych marek wystarczy wymiana co 30 tys. km. Inaczej natomiast jest z samochodami wyposażonymi w instalację gazową, ponieważ dodatki w oleju wyczerpują się dużo szybciej (około 25%). Niezależnie od rodzaju auta, jego stanu i wieku, poziom oleju należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu. Jest to niezbędna czynność, jeśli chce się jak najbardziej przedłużyć żywotność silnika.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Citroen Berlingo II - Cena wymiany oleju silnikowego

Citroen Berlingo II - Cena wymiany oleju silnikowego

  Citroen Berlingo II produkowany od 2008 do 2018r. Jest to kolejna generacja małego pojazdu dostawczego koncernu PSA. W 2012r. przeprowadzono pierwszy face lifitng, a 3 lata później kolejną aktualizację wyglądu. W gamie silników znalazły się 3 silniki benzynowe od 81KM do 120KM oraz 3...

więcej

Opel Agila (A, B) - Cena wymiany oleju silnikowego

Opel Agila (A, B) - Cena wymiany oleju silnikowego

Opel Agila to auto klasy aut najmniejszych segmentu A, które produkowane jest od 2000 do 2014. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu mikrovan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Hyundai i10, Kia Picanto, Toyota Aygo, Nissan Pixo i Fiat Panda. Opel...

więcej

Mercedes Klasy E W213 - Cena wymiany oleju silnikowego

Mercedes Klasy E W213 - Cena wymiany oleju silnikowego

Mercedes klasy E to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, cabrio, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Jaguar XF, Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS i Volvo S80. Mercedes klasy...

więcej

Audi A3 8L - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A3 8L - Cena wymiany oleju silnikowego

 Audi A3 to kompaktowy moldej klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Jego produkcja ruszyła w 1996 roku i trwała do 2003 czyniąc go najlepiej sprzedającym się modelem Audi. Oferowany był z 7 silnikami...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę