Ozonowanie, a odgrzybianie klimatyzacji

Nieprzyjemny zapach unoszący się z klimatyzacji potrafi znacznie pogorszyć komfort jazdy, jednak nie to jest najgorsze. Grzyby i drobnoustroje, które rozwijają się w tym miejscu, mogą prowadzić do licznych reakcji alergicznych u pasażerów, tak więc nie warto ryzykować. Wielu posiadaczy aut całkowicie zaniedbuje ten element, a to duży błąd. W skrajnych przypadkach nie wystarczy już bowiem zwykłe odgrzybianie – trzeba wymontować parownik i dokładnie go wyczyścić. Dostęp do niego jest mocno utrudniony, demontaż wymaga więc wiele pracy i czasu. A to już naprawdę spory koszt. Zabezpiecz się więc zawczasu.

Ile kosztuje ozonowanie klimatyzacji?

Cena ozonowania w wybranych miastach została przedstawiona poniżej.

Co daje ozonowanie?

Ozon ma bardzo silne właściwości odkażające – niemal pięćdziesiąt razy bardziej, niż chlor. Jego niewątpliwą zaletą jest gazowy stan skupienia, który sprawia, że dociera on wszędzie – działaniu ozonu poddana jest nie tylko klimatyzacja, ale także cała tapicerka z podsufitką. Co ważne, nie maskuje on szkodliwych związków, tylko je utlenia, przez co przestają być dla nas problemem.

Ile kosztuje odgrzybianie klimatyzacji?

Cena odgrzybiania klimatyzacji w wybranych miastach została przedstawiona poniżej.

Jak odgrzybić klimatyzację w samochodzie?

Istnieje wiele metod odgrzybiania, czyli czyszczenia klimatyzacji. Bardzo popularne są spraye i pianki, które można dostać w każdym sklepie motoryzacyjnym i wielu marketach. Są to metody chemiczne, podawane na parownik klimatyzacji lub w kratki wentylacyjne. Skuteczniejsze okazują się te skierowane bezpośrednio na parownik, który jest głównym źródłem nieprzyjemnych zapachów. Trzeba także uważac, aby w pośpiechu nie kupić jedynie odświeżacza klimatyzacji, którego efekty znikną po kilku dniach. Poza tym wiele osób stosuje metodę z użyciem tzw. „czajnika”, rozpylającego płyn dezynfekujący. W ostatnim czasie jednak coraz więcej osób decyduje się na ozonowanie, które nie wymaga kupna specjalnych środków chemicznych. Jest to bardzo bezpieczny i skuteczny sposób na pozbycie się wszelkich bakterii, grzybów i nieprzyjemnych zapachów z klimatyzacji.

Jak wygląda proces ozonowania?

Na samym początku konieczne jest dokładne odkurzenie pojazdu, aby pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń. Cały proces dezynfekcji odbywa się dzięki generatorowi ozonu, który wykorzystując wyładowania koronowe powoduje rozszczepienie cząsteczek tlenu na dwa odrębne atomy tlenu. W wyniku tej reakcji powstaje O3, które następnie utlenia dowolny związek chemiczny. Pojazd powinien być uruchomiony, klimatyzacja włączona i nawiew ustawiony na 2 bieg. Obieg zamknięty. W takich warunkach ozon krąży więc w klimatyzacji i wnętrzu pojazdu, utleniając po drodze napotkane cząsteczki chemiczne. W efekcie giną wszelkie grzyby i drobnoustroje, a przykry zapach znika. Na końcu trzeba już tylko wywietrzyć samochód. Ozonowania nie poleca się przeprowadzać w temperaturze otoczenia wyższej niż 30 stopni Celsjusza.

Ozonowanie, a odgrzybianie klimatyzacji

Czy ozonowanie jest zdrowe?

Zabieg taki jest całkowicie bezpieczny dla ludzi, ponieważ odbywa się w zamkniętym aucie. Dodatkowo jest to gaz nietrwały, dlatego bardzo krótko oddziałuje na otoczenie. Działanie O3 kończy się zaraz z zakończeniem zabiegu w serwisie. Zatem jest on też zupełnie bezpieczny dla kobiet w ciąży. Po kilku miesiącach trzeba więc liczyć się z ponownym pojawieniem zanieczyszczeń w klimatyzacji. Jest to jednak rozwiązanie całkowicie ekologiczne. Jeśli jednak chcesz wydłużyć efekt dezynfekcji, możesz wzmocnić proces poprzez zastosowanie metody chemicznej. Rozpylony płyn odkażający będzie bowiem działał jeszcze przez jakiś czas. Wszystko jednak zależy od ciebie.

Ile trwa ozonowanie?

Czas ozonowania w głównej mierze zależy od wielkości pojazdu oraz wydajności urządzenia, określanej przez gramy na godzinę. Aby ozonowanie było dobrze przeprowadzone, mechanik powinien dopasować czas działania ozonatora do objętości kabiny. Z praktyki wiemy, że ozonowanie przeprowadzane jest od 30 minut do 1,5 godziny. Następnie warto przewietrzyć samochód przed dalszą jazdą, chociaż sam chwilowy specyficzny zapach nie ma negatywnego wpływu na organizm.  

Co ile odgrzybiać klimatyzację?

Klimatyzacja powinna być odgrzybiana co najmniej raz w roku. Zdarza się, że nieprzyjemny zapach z nadmuchu może pojawić się ponownie zanim upłynie kolejne 12 miesięcy. Jeżeli procedurę zamierzamy przeprowadzać jedynie raz w roku, najlepszym na to czasem jest wiosna. Po okresie zimowym, najbardziej wilgotnym w ciągu roku prawdopodobieństwo zanieczyszczenia parownika jest największe. Wiosenne ozonowanie warto połączyć z wymianą filtra kabinowego, który w zimie także ulega większemu zużyciu.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Nissan Qashqai (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Nissan Qashqai (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Nissan Qashqai to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2006 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota C-HR, SEAT Aleca, Skoda Karoq, Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan, Peugeot...

więcej

Citroen C5 II - Cena serwisu klimatyzacji

Citroen C5 II - Cena serwisu klimatyzacji

 Model zadebiutował na rynku w 2004r. Z wyglądu niewiele różnił się od poprzednika, jednak w znaczącym stopniu zmniejszono awaryjność. Koniec produkcji to rok 2008. Jego następcą jest model C5 III. W ofercie silnikowej były 4 modele benzynowe od 116KM do 211KM oraz silniki diesla od 109KM...

więcej

Peugeot 308 (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Peugeot 308 (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Peugeot 308 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, coupe-cabrio, kombi i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Megane i...

więcej

Ford Mondeo Mk3 - Cena serwisu klimatyzacji

Ford Mondeo Mk3 - Cena serwisu klimatyzacji

 Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11 silników benzynowych o pojemnościach 1.8 - 3.0 V6 oraz 2.0 - 2.2 diesel. Topowe wersje benzynowe...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę