Gdy psuje się sprzęgło…

Sprzęgło stanowi bardzo ważny element auta, bez którego nie będzie ono jeździć. To właśnie ono odpowiada za kontrolę mocy silnika przekazywanej na koła. Jego usterka wiąże się więc z trwałym unieruchomieniem auta. Awaria sprzęgła wiąże się ze sporymi kosztami, które stanowią znaczne obciążenie dla portfela. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest, aby odpowiednio wcześnie zdiagnozować wszystkie nieprawidłowości i zapobiec poważnym problemom technicznym. Jak więc je rozpoznać? I jak dbać o sprzęgło, aby się nie psuło?

Standardową oznaką, że ze sprzęgłem jest coś nie tak, są wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj. Przyjrzyjmy się innym symptomom, zwiastującym usterkę.

Sprawdź pedał sprzęgła

Koniecznie powinieneś sprawdzić, czy pedał sprzęgła nie sprawia zbyt małego oporu. Jeśli tak jest, cały mechanizm powinien zostać wymieniony. Słyszysz pstryknięcie przy naciśnięciu pedału? Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ docisk. A może pedał obciera? W tym wypadku zepsuła się któraś z gumowych poduszek pod silnikiem lub skrzynią biegów, albo łożysko oporowe.

Sprzęgło się ślizga

Gdy sprzęgło się ślizga, oznacza to, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła. Jak to sprawdzić? Ustaw samochód na równej, prostej drodze, zaciągnij ręczny hamulec i włącz trzeci bieg. Stopniowo zwalniaj pedał sprzęgła. Jeśli gaśnie praktycznie natychmiast, ze sprzęgłem nic złego się nie dzieje. W przypadku nieregularnego stukania z okolic motoru można już mówić o ślizganiu sprzęgła. W takim wypadku trzeba je szybko wymienić, ponieważ uszkodzenia będą się powiększać.

Trudność przy zmianie biegów

Biegi powinny wchodzić płynnie i bez żadnych oporów. Jeśli masz z tym problem, do zmiany biegu podchodzisz kilkukrotnie lub słyszysz przy tej czynności zgrzytanie, prawdopodobnie czeka cię wymiana sprzęgła. Przyczyną może być także naderwana linka sprzęgła lub uszkodzony układ hydrauliczny.

Dlaczego sprzęgło się psuje?

Najczęściej nie mamy wpływu na usterki sprzęgła, ponieważ jest to element eksploatacyjny auta i psuje się w wyniku zużycia. Niektórzy kierowcy niestety nadwyrężają je, poprzez używanie poza zmianą biegów, co jest nieprawidłowe. Podobnie przedstawia się sprawa nacisku – niedociśnięcie także nie wpływa dobrze na jego funkcjonowanie. Jeśli już dojdzie do usterki na środku drogi, kluczową czynnością jest odpowiednia jazda. Holowanie nie należy do tanich usług, warto więc spróbować dojechać samodzielnie do warsztatu. Wymaga to jednak idealnego zgrania z obrotami silnika, ponieważ nietrudno o jego uszkodzenie. Zmieniaj więc biegi bardzo delikatnie i dopasowuj je do obrotów, a uda ci się pokonać trasę bez większych problemów.

Jak dbać?

Pamiętaj, aby zawsze ruszać z możliwie najniższych obrotów silnika, nie puszczaj gwałtownie pedału i nie ruszaj w ten sposób. Gdy stoisz na światłach, wrzuć bieg na luz – w ten sposób oszczędzasz sprzęgło. Gazu dodawaj tylko wtedy, gdy hamulec ręczny jest całkowicie opuszczony i dociskaj pedał do końca. Jeśli zastosujesz się do tych zasad, znacznie przedłużysz żywotność sprzęgła.



Przeczytaj także

Toyota Avensis II - Cena wymiany sprzęgła

Toyota Avensis II - Cena wymiany sprzęgła

  Toyota Avensis drugiej generacji to samochód klasy średniej produkowany w latach 2002 - 2009. Konstrukcyjne auto niewiele różni się od swojego poprzednika, jednak jego sylwetka została odświeżona przez co stała się bardziej spójna. W 2006 roku auto poddano faceliftingowi. W ofercie Toyota...

więcej

Seat Ibiza III - Cena wymiany sprzęgła

Seat Ibiza III - Cena wymiany sprzęgła

  Produkcja trzeciej generacji Seata Ibizy ruszyła w 2001 roku. Jest to samochód osobowy należący do segmentu B. Ibiza III uzyskała tytuł Samochodu Roku 2003, a dwa lata później przeszła facelifting. Do oferty trafiło 10 silników benzynowych od 40KW do 85KW oraz 7 silników diesla od 55KW do...

więcej

Seat Toledo III - Cena wymiany sprzęgła

Seat Toledo III - Cena wymiany sprzęgła

  Seat Toledo III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2004 roku. Pojazd zaliczany jest do segmentu samochodów typu C. Toledo III w porównaniu do drugiej generacji ponowanie zmieniło swoją stylistykę. Wyszukane kształy sprawiają, że cieżko zaklasyfikować nadwozie do konkretnego typu....

więcej

Renault Espace (IV, V) - Cena wymiany sprzęgła

Renault Espace (IV, V) - Cena wymiany sprzęgła

Renault Espace to auto typu minivan klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 1984 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu minivan i crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Chrysler Voyager, Citroen C8, Ford Galaxy, Kia Carnival, Peugeot...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę