Filtr oleju – jak wymienić?

Wymiana oleju jest niezwykle ważną sprawą, aby silnik mógł prawidłowo działać i służyć nam bez zakłóceń jak najdłużej. Bardzo rzadko jednak mówi się o konieczności wymiany przy tej czynności także filtra oleju, który pełni nie mniej ważną rolę. Z reguły jednak się o nim zapomina, co stanowi spore uchybienie. Tymczasem każdy posiadacz auta powinien wiedzieć, jak jest zbudowany i na jakiej zasadzie działa, a przy okazji umieć go wymienić.

Olej silnikowy znajduje się w zbiorniku, zwanym miską olejową. Zasysany przez tzw. smok, trafia na specjalne sitko, które ma oddzielać olej od zanieczyszczeń. Następnie dostaje się właśnie do filtra oleju, który ma za zadanie oczyścić go z wszelkiego brudu. Usuwa on zanieczyszczenia o wielkości 0,02 mm! Jego prawidłowe działanie jest niezwykle ważne – w przypadku nieszczelności, silnik może łatwo ulec uszkodzeniu.

Najczęściej w samochodach można się spotkać z tzw. filtrem puszkowym, w którym znajduje się papierowy wkład filtrujący, który został tak skonstruowany, żeby przepuszczał przez swoją powierzchnię olej. Jest ułożony w harmonijkę, aby lepiej działać. Wewnątrz wkładu jest też zawór nadciśnienia.

Na pokrywie filtra znajdują się nieduże otwory, przez które wtłaczany jest olej. Po przejściu przez wkład filtrujący olej wypływa przez duży otwór na środku. Jeśli wkład jest zabrudzony lub olej zbyt zimny, może mieć problem z przejściem przez jego powierzchnię. W takiej sytuacji silnik nie dostaje odpowiedniej ilości oleju, a wkład filtrujący może ulec rozerwaniu, co jest bardzo niebezpieczne. Właśnie w takich sytuacjach przydaje się zawór nadciśnienia.

Jak wymieniać?

Przyjmuje się zasadę, że wymiany filtra należy dokonywać wraz z olejem. W końcu jaki jest sens w zakładaniu nowego filtra, gdy olej jest brudny i na odwrót? Filtr oleju można odkręcić ręką lub specjalnym kluczem (z reguły jest konieczny). W przypadku filtra z wymiennym wkładem, wystarczy tylko wyjąć stary. Filtr należy wyjmować razem z uszczelką, którą trzeba wyczyścić i nasmarować czystym olejem. Przed montażem możesz wlać do filtra trochę oleju, aby szybciej uzyskać prawidłowe ciśnienie, ale nie jest to konieczne. Po założeniu filtra, uzupełnij płyn, a następnie uruchom silnik. Teraz możesz skontrolować, czy nic nie przecieka.

Wymiana filtra oleju jest bardzo prosta, ale wymaga czasu i wprawy. Jeśli nie znasz się zbytnio na takich rzeczach, albo zwyczajnie nie masz czasu, wybierz się do mechanika, który fachowo i bardzo szybko dokona wymiany. Będziesz miał pewność, że filtr działa prawidłowo i nic nie przecieka. Warto jednak nauczyć się tej czynności, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Każdy kierowca powinien znać tę procedurę, podobnie jak uzupełnianie płynów, czy wymianę koła. Oznacza to o wiele większą świadomość i dbałość o pojazd.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Renault Scenic (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Renault Scenic (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, SEAT Altea i Toyota Verso....

więcej

Opel Corsa C - Cena wymiany oleju silnikowego

Opel Corsa C - Cena wymiany oleju silnikowego

 Opel Corsa C to bardzo popularny samochód miejski. Swego czasu był dość nowoczesny i dostępny za niewielkie pieniądze. Jego produkcja rozpoczęła się w 2000 roku i trwała 6 lat. Przyszły właściciel do wyboru mial nadwozie 3 i 5-cio drzwiowe oraz 9 silników benzynowych i 4 diesla....

więcej

Audi A3 (8P, 8V) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A3 (8P, 8V) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, cabriolet i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 1, Citoren DS4, Lexus CT, Mercedes-Benz klasy A i Volvo V40....

więcej

Audi A8 (D3, D4) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A8 (D3, D4) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A8 to auto klasy luksusowej segmentu F, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A8 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym,...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę