Radio samochodowe – jakie wybrać?

Współcześnie ma rozmaite możliwości i opcje – wszystko zależy od potrzeb użytkownika. To już nie tylko odbieranie fal radiowych, ale także odtwarzanie własnej muzyki, czy DVD, a nawet nawigacja GPS. Wybór nie jest więc prosty. Zanim zdecydujesz się na konkretne urządzenie, zobacz, na c powinieneś zwrócić uwagę.

Rodzaje radia

Radia samochodowe różnią się zasadniczo pod względem rozmiaru. Urządzenie o tradycyjnej wysokości ma symbol 1-DIN i mieści się w kieszeni o wymiarach 50x180x160 mm. W niektórych autach, zwłaszcza pochodzenia azjatyckiego, można spotkać się także z radiem 2-DIN, które jest dwa razy wyższe, a więc zajmuje dużo więcej miejsca. Skąd tak duży rozmiar? Dawniej stosowano w tym typie urządzenia zarówno odtwarzacz kaset, jak i płyt CD. Współcześnie jednak, gdy nie są one już potrzebne, spora powierzchnia została zupełnie inaczej wykorzystana i stanowi to jej ogromną zaletę. W radiu 2-DIN pojawia się przede wszystkim spory wyświetlacz, który pozwala na oglądanie materiałów audiowizualnych, a także wiele innych, przydatnych opcji.

Moc

Drugi ważny parametr, jeśli nie najważniejszy. W końcu posiadanie radia wiąże się z chęcią głośnego słuchania muzyki. Współcześnie dostępne na rynku radia samochodowe mają najczęściej oznaczenia 4x20W, 4x40W, 4x50W – czwórka oznacza możliwość podłączenia dokładnie tylu głośników, a druga liczba maksymalną moc w Watach. Pamiętaj, że moc wyjściowa głośników powinna być nieco większa, niż odtwarzacza – nigdy odwrotnie! Możesz je bowiem bezpowrotnie zniszczyć. To bardzo ważne! Moc ta nie powinna być też zbyt duża w stosunku do odtwarzacza, bo nie pozwoli na wykorzystanie jego możliwości. Jeśli się więc na tym za dobrze nie znasz, zapytaj specjalistę, który na pewno ci doradzi. Przy normalnych wymaganiach nie musisz jednak stawiać na zbyt dużą moc odtwarzacza – 4x40W w zupełności ci wystarczy.

Radio

Zwróć uwagę, aby twoje urządzenie miało tuner RDS – to bardzo ważne. Przy jeździe na dalekie dystanse nie będziesz musiał zmieniać częstotliwości radia, ponieważ dostroi się automatycznie. Poza tym na wyświetlaczu pojawią się niezbędne informacje, takie jak np. nazwa stacji radiowej, co również bywa przydatne. Świetnym rozwiązaniem jest też system EON, który po wprowadzeniu wcześniejszych ustawień, automatycznie będzie wyszukiwał dla ciebie odpowiednie programy radiowe. Prawda jednak jest taka, że w Polsce na razie kiepsko to działa. Poza tym warto też pamiętać o dwóch dodatkowych opcjach: TP i TA. Dzięki pierwszemu na twoim wyświetlaczu będą się wyświetlać informacje o godzinach nadawania pożądanych programach radiowych, a drugi z kolei, nawet, gdy będziesz słuchał muzyki z odtwarzacza, w odpowiednim momencie ją wyciszy i włączy program radiowy. Podstawową sprawą, która MUSI znaleźć się współcześnie w każdym samochodowym radiu, jest autowyszukiwanie i zapamiętywanie kanałów. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia codzienne użytkowanie urządzenia.

Przeczytaj także

Renault Megane IV - Cena wymiany rozrządu

Renault Megane IV - Cena wymiany rozrządu

 Renault Megane to auto klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1995 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowane w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Hyundai i30, Kia...

więcej

BMW X5 E70 - Cena wymiany płynu hamulcowego

BMW X5 E70 - Cena wymiany płynu hamulcowego

 BMW X5 E70 to kolejne wcielenie największego modelu BMW oferowane w latach 2006-2013. Do oferty trafiło 5 silników benzynowych o mocach od 272KM do 555KM oraz 6 diesli od 235KM do 381KM.

więcej

Toyota Avensis (II, T25) - Cena wymiany tulei wahacza

Toyota Avensis (II, T25) - Cena wymiany tulei wahacza

 Toyota Avensis to japońskie auto osobowe klasy średniej produkowane w latach 1997-2018. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Auto występowało w nadwoziu sedan, liftback oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Mondeo, Renault Laguna, Volkswagen Passat czy Mazda 6.

więcej

Peugeot 5008 (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Peugeot 5008 (I, II) - Cena serwisu klimatyzacji

Peugeot 5008 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2009 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan i SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Renault Koleos i Skoda Kodiaq. Peugeot...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę