Jeżeli hamulec ręczny nie chce odpuścić, nie uda nam się nigdzie pojechać samochodem. Jazda z zaciśniętym hamulec ręcznym doprowadzi do przegrzania układu hamulcowego i uszkodzenia elementów ciernych. Aby uniknąć wysokich kosztów naprawy warto umówić się jak najszybciej do warsztatu samochodowego. Układ hamulca postojowego (ręcznego) powinien być regularnie kontrolowany podczas serwisowania samochodu.
Hamulec postojowy (ręczny) pozwala na bezpieczne parkowanie samochodu na pochyłym terenie.
Daje on także dodatkowe zabezpieczenie w przypadku pozostawienia samochodu na samym biegu, który może przeskoczyć i pozwolić na stoczenie się samochodu.
Większość hamulców postojowych posiada prostą budowę, jednak jak większość, są one narażone na potencjalne awarie. Awarie te mogą doprowadzić do problemów ze zwolnieniem hamulca.
W zależności od marki i modelu samochodu którym jeździsz, możesz mieć jedną z kilku różnych konfiguracji hamulca postojowego. Obecnie istnieje wiele układów hamulca, jednak wszystkie mają kilka podstawowych cech.
Gdy pociągniesz dźwignię hamulca postojowego, ruch ten przekazany jest na linkę lub parę linek hamulcowych w zależności od rozwiązania w Twoim samochodzie. Jeżeli Twój samochód wyposażony jest w dwie oddzielne linki, każda odpowiada za hamowanie jednego z kół. Jeżeli samochód posiada jedną linkę, biegnie ona do rozdzielacza w tylnej części samochodu, gdzie zostaje podzielona na dwie, z których każda biegnie do jednego koła.
To właśnie ta linka odpowiada za zaciąganie i odpuszczanie hamulca postojowego. Aby hamulec odpuścił potrzebna jest jeszcze sprężyna powrotna obecna na każdym bębnie lub zacisku hamulcowym (w zależności od zamontowanego typu hamulców). Gdy sprężyna powrotna rozpręża się, hamulec przestaje blokować koła, a linka wraca do swojego pierwotnego położenia.
Mechanik sprawdza wszystkie elementy układu hamulca postojowego (ręcznego), w tym dźwignię, połączenie linek, sprężyny powrotne, zaciski i inne jeżeli jest taka potrzeba. Może wystąpić także konieczność demontażu kół, oraz zacisków lub bębnów hamulcowych celem dostania się do mechanizmu hamulca ręcznego.
Jeżeli hamulec ręczny nie odpuści, nie uda nam się nigdzie pojechać samochodem. Jazda z zaciśniętym hamulcem doprowadzi do przegrzania hamulców, uszkodzenia hamulca postojowego jak i tarcz hamulcowych, oraz pozostałych elementów ciernych.