Jak zabezpieczyć samochód na zimę w 2022?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach i lakierze, a także sól, którym posypywane są polskie ulice w czasie największych przymrozków. Jak zatem przystąpić do zabezpieczenia naszego samochodu na zimę?

jak zabezpieczyć samochód na zimę

Zabezpieczenie nadwozia samochodu

Pierwszy element auta, o który powinniśmy zadbać przed okresem zimowym, to jego nadwozie. Lakier jest szczególnie narażony na szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych na ośnieżonych drogach i parkingach. Można zastosować przy tym ochronę mechaniczną lakieru lub ochronę z wykorzystaniem środków chemicznych. 

Warto przeprowadzić przed zimą kompleksową pielęgnację swojego auta, a do tego celu musimy nabyć kilka akcesoriów. W pierwszej kolejności należy dokładnie je umyć - można pojechać na myjnię samochodową, gdzie auto zostanie gruntownie umyte, albo zrobić to samodzielnie na myjce ciśnieniowej. W ten sposób będziemy mogli sprawdzić, gdzie lakier odpryskuje, jest mocno porysowany czy występują ślady korozji. Konieczne jest wykonanie poprawek lakierniczych, a następnie usunięcie śladów smoły i asfaltu poprzez glinkowanie, czyli gruntowne oczyszczanie karoserii. Po nim można wykonać polerowanie lakieru - ręcznie lub maszynowo. Wszystkie te czynności możesz zlecić profesjonalistom, którzy dobiorą odpowiednie kosmetyki do stanu Twojego auta, a zdobyte doświadczenie pozwoli im skutecznie przygotować je do dalszej konserwacji.

Kiedy już lakier będzie dogłębnie oczyszczony, należy go zabezpieczyć przed uszkodzeniem mechanicznym, destrukcyjnym działaniem niskich temperatur oraz szkodliwymi czynnikami chemicznymi. Do tego celu wykorzystywany jest proces woskowania, polegający na naniesieniu wosku na nadwozie pojazdu. Nadaje on lakierowi połysku, a przy tym stanowi solidną barierę dla zanieczyszczeń. Auto dłużej będzie czyste i łatwiej się je myje, co zimą jest szczególnie istotne. Warto zastosować środki do szyb ułatwiające odprowadzanie z niej wody. Pomoże w tym dodatkowa warstwa ochronna na szyby, a przy okazji zapobiega to przywieraniu do niej zanieczyszczeń.

Przygotowanie felg, alufelg i opon na zimę

Przed sezonem zimowym właściciel samochodu powinien wymienić opony letnie na komplet ogumienia zimowego. Trzeba przy tym sprawdzić, w jakim stanie znajduje się drugi zestaw opon. Jeśli to konieczne, ponieważ np. bieżnik opon ma mniej niż 3 mm głębokości (w prawie polskim jest to 1,6 mm, ale 3 mm uznawane jest za bezpieczną granicę), należy kupić nowe opony i je wymienić. Jeżeli jeszcze nie wiesz, tutaj dowiesz się jakie opony zimowe dobrać do Twojego auta.

Przed zimą dobrze jest zabezpieczyć felgi środkiem – sealantem. Chroni on przed pyłem z klocków hamulcowych, błotem, smołą i innymi zanieczyszczeniami. Dzięki cząsteczkom sealantom na felgach tworzy się solidna warstwa ochronna.

Zabezpieczenie podwozia samochodu

Fabryczne zabezpieczenie podwozia naszego auta po kilku latach przestaje spełniać prawidłowo swoją funkcję. W efekcie trzeba samemu zadbać, aby było odpowiednio zakonserwowane. Konieczne jest przy tym skorzystanie z kanału lub podnośnika kolumnowego, choć i podnosząc samochód na lewarku, teoretycznie można wykonać taką samą pracę - jednak jest to niewygodne. 

Po pierwsze trzeba dokładnie umyć podwozie, myjką ciśnieniową lub parową. Po jego wysuszeniu można sprawdzić, czy gdzieś nie występują ubytki i ogniska korozji. Trzeba je oczyścić szczotkądrucianą lub mechanicznie, przy użyciu wiertarki i szczotki. Po zabezpieczeniu elementów podwozia, których nie chcemy malować, można przystąpić do właściwych prac. Zabezpieczanie można rozpocząć od układu wydechowego, lakierując go koniecznie farbami, które są odporne na wysokie temperatury. Później nakładamy powłokę antykorozyjną na inne elementy, wykonaną na bazie wosków lub bitumów. Środki te nanosi się pędzlem lub za pomocą sprayu. Przy okazji warto wykonać konserwację profili zamkniętych. Dzięki odpowiednim środkom zabezpieczającym - chemicznym, można solidnie zabezpieczyć swój samochód przed trudami, jakim musi podołać w czasie zimy. Jeżeli chcesz mieć pewność, że auto zostanie dobrze zabezpieczone, zleć konserwację podwozia profesjonalistom w swojej okoilcy.

Przeczytaj także

Ford Kuga (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Kuga (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Kuga to auto typu SUV klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Honda CR-V i Toyota RAV4. Ford Kuga pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.

więcej

FIat Panda II - Cena wymiany filtra paliwa

FIat Panda II - Cena wymiany filtra paliwa

 Fiata Pande drugiej generacji produkowano w latach 2003 - 2012. Jest to model auta zaklasyfikowanego do segmentu B (klasa miejska). W porównaniu do swojego poprzednika o prostej konstrukcji, Panda II przeszła modernizację techniczną jak i stylistyczną. Auto przeszło dwa faceliftingi, w...

więcej

Nissan Qashqai (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Nissan Qashqai (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Nissan Qashqai to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2006 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota C-HR, SEAT Aleca, Skoda Karoq, Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan, Peugeot...

więcej

Toyota Auris I - Cena wymiany klocków hamulcowych

Toyota Auris I - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Produkcję Toyoty Auris I rozpoczęto w 2006 roku. Samochód należy do segmentu klasy C, czyli niższej klasy średniej. Auto pod względem technicznym było podobne do Toyoty Corolla. Samochód facelifting przeszedł w 2009 roku. W ofercie znalazło się 6 silników benzynowych od 100KM do 147KM oraz...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę