Typowe usterki silnika

Silnik stanowi serce każdego samochodu. Aby jednak prawidłowo funkcjonowało, trzeba o nie dbać. Z reguły silniki benzynowe nie należą do problemowych, za to często usterkom ulega cały osprzęt wokół nich. Jakich awarii możesz się spodziewać? I co zrobić, gdy już się przydarzą?

 

Problem z wtryskiem paliwa

W benzynowych silnikach z czasem ulegać awarii mogą bezpośrednie wtryskiwacze paliwa oraz pompa wysokiego ciśnienia, która je obsługuje. Koszt ich wymiany jest spory, dlatego trzeba liczyć się z uszczupleniem portfela. Z bezpośrednim wtryskiwaczem związany jest też inny problem – kolektorze dolotowym i na zaworach często zbiera się nagar, co pogarsza osiągi silnika i może zwiększać spalanie paliwa.

Łańcuch rozrządu do wymiany

Silniki turbodoładowane wymagają zastosowania specjalnych łańcuchów rozrządu, które ponoszą bardzo duże obciążenia. Niestety konsekwencją jest ich rozciąganie, a co za tym idzie – wymiana. I nie wystarczy tylko kupno nowego łańcucha… Do kosztów musisz doliczyć napinacz hydrauliczny, kółko rozrządu, prowadnice i niejednokrotnie wariator faz rozrządu. Podsumowując, wychodzi naprawdę duża suma.

Kłopoty z elektroniką

Niestety, elektronika często daje o sobie znać w przypadku silników benzynowych. Awarii mogą ulec m.in. czujniki położenia wału korbowego, położenia wałków rozrządu, spalania stukowego, masy powietrza zwanego powszechnie przepływomierzem oraz sondy lambda. Jak rozpoznać problem? Najczęściej zapala się kontrolka silnika. Poza tym możesz zauważyć wyraźny spadek mocy, czy większe spalanie. Najczęściej usterka jest spowodowana eksploatacją i nie ma się na to większego wpływu. Trzeba po prostu wymienić czujnik – całe szczęście, nie kosztuje to dużo.

Jeśli masz problem z rozruchem lub silnik działa nierównomiernie, usterce mógł ulec jego sterownik. Przyczyn może być wiele – wady konstrukcyjne, założenie w samochodzie instalacji gazowej, czy zwyczajne zużycie. Tutaj także niewiele da naprawa – z reguły potrzebny jest nowy sterownik.

Nagar – największy wróg

Posiadacze silnika z bezpośrednim wtryskiem często narzekają na nagar, czyli niedopalone cząsteczki benzyny i oleju silnikowego, które odkładają się na zaworach i w głowicy, co znacznie zmniejsza osiągi auta. Jeśli zlekceważysz problem lub zareagujesz zbyt późno, może dojść do całkowitego zniszczenia silnika. Czym spowodowany jest ten problem? Przyczyn może być wiele, jednak najczęściej jest to paliwo niskiej jakości lub źle dobrany olej silnikowy.

Zużyte cewki zapłonowe

Po kilku latach eksploatacji cewki zapłonowe z reguły odmawiają posłuszeństwa. Koszt wymiany nie jest wielki i oscyluje w granicach ok. 300zł. Wymiana raz na kilka lat nie powinna być więc zbyt odczuwalna dla naszych portfeli.

Downsizing

Niestety jednostki z downsizingiem skracają żywotność silnika, ponieważ są bardziej skomplikowane technicznie. Co to ma wspólnego z awarią? Wytłumaczenie jest banalnie proste – im więcej elementów, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z nich zawiedzie.



Przeczytaj także

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Co zrobić, gdy samochód jest przechylony na jedną stronę?

Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....

więcej

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Gdy temperatura na zewnątrz spada, temperatura wewnątrz kabiny utrzymywana jest przez układ ogrzewania. Jeżeli ogrzewanie nie działa poprawnie, oznacza to pewne zagrożenie i to nie ze względu na komfort podróżowania, a np. na same zdolności fizyczne człowieka. Poza utrudnieniem w kierowaniu...

więcej

Co zrobić, gdy silnik się przegrzewa?

Co zrobić, gdy silnik się przegrzewa?

 Przegrzewanie się silnika to usterka mogąca w krótkim czasie doprowadzić do jego kompletnego uszkodzenia. Za problemy z temperaturą odpowiadać może awaria praktycznie każdego z elementów układu chłodzenia. Sprawdzić należy chłodnicę, rury chłodnicy, pompę wody, termostat, wentylator...

więcej

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

 Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę