Radio samochodowe – jakie wybrać?

Współcześnie ma rozmaite możliwości i opcje – wszystko zależy od potrzeb użytkownika. To już nie tylko odbieranie fal radiowych, ale także odtwarzanie własnej muzyki, czy DVD, a nawet nawigacja GPS. Wybór nie jest więc prosty. Zanim zdecydujesz się na konkretne urządzenie, zobacz, na c powinieneś zwrócić uwagę.

Rodzaje radia

Radia samochodowe różnią się zasadniczo pod względem rozmiaru. Urządzenie o tradycyjnej wysokości ma symbol 1-DIN i mieści się w kieszeni o wymiarach 50x180x160 mm. W niektórych autach, zwłaszcza pochodzenia azjatyckiego, można spotkać się także z radiem 2-DIN, które jest dwa razy wyższe, a więc zajmuje dużo więcej miejsca. Skąd tak duży rozmiar? Dawniej stosowano w tym typie urządzenia zarówno odtwarzacz kaset, jak i płyt CD. Współcześnie jednak, gdy nie są one już potrzebne, spora powierzchnia została zupełnie inaczej wykorzystana i stanowi to jej ogromną zaletę. W radiu 2-DIN pojawia się przede wszystkim spory wyświetlacz, który pozwala na oglądanie materiałów audiowizualnych, a także wiele innych, przydatnych opcji.

Moc

Drugi ważny parametr, jeśli nie najważniejszy. W końcu posiadanie radia wiąże się z chęcią głośnego słuchania muzyki. Współcześnie dostępne na rynku radia samochodowe mają najczęściej oznaczenia 4x20W, 4x40W, 4x50W – czwórka oznacza możliwość podłączenia dokładnie tylu głośników, a druga liczba maksymalną moc w Watach. Pamiętaj, że moc wyjściowa głośników powinna być nieco większa, niż odtwarzacza – nigdy odwrotnie! Możesz je bowiem bezpowrotnie zniszczyć. To bardzo ważne! Moc ta nie powinna być też zbyt duża w stosunku do odtwarzacza, bo nie pozwoli na wykorzystanie jego możliwości. Jeśli się więc na tym za dobrze nie znasz, zapytaj specjalistę, który na pewno ci doradzi. Przy normalnych wymaganiach nie musisz jednak stawiać na zbyt dużą moc odtwarzacza – 4x40W w zupełności ci wystarczy.

Radio

Zwróć uwagę, aby twoje urządzenie miało tuner RDS – to bardzo ważne. Przy jeździe na dalekie dystanse nie będziesz musiał zmieniać częstotliwości radia, ponieważ dostroi się automatycznie. Poza tym na wyświetlaczu pojawią się niezbędne informacje, takie jak np. nazwa stacji radiowej, co również bywa przydatne. Świetnym rozwiązaniem jest też system EON, który po wprowadzeniu wcześniejszych ustawień, automatycznie będzie wyszukiwał dla ciebie odpowiednie programy radiowe. Prawda jednak jest taka, że w Polsce na razie kiepsko to działa. Poza tym warto też pamiętać o dwóch dodatkowych opcjach: TP i TA. Dzięki pierwszemu na twoim wyświetlaczu będą się wyświetlać informacje o godzinach nadawania pożądanych programach radiowych, a drugi z kolei, nawet, gdy będziesz słuchał muzyki z odtwarzacza, w odpowiednim momencie ją wyciszy i włączy program radiowy. Podstawową sprawą, która MUSI znaleźć się współcześnie w każdym samochodowym radiu, jest autowyszukiwanie i zapamiętywanie kanałów. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia codzienne użytkowanie urządzenia.

Przeczytaj także

Mazda 6 I - Cena wymiany płynu hamulcowego

Mazda 6 I - Cena wymiany płynu hamulcowego

Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.

więcej

Chevrolet Aveo T250 - Cena wymiany klocków hamulcowych

Chevrolet Aveo T250 - Cena wymiany klocków hamulcowych

Chevroleta Aveo T250 nie trzeba przedstawiać, po tym jak popularnym miejskim autem stała się poprzednia generacja T200. 2 generacja tego modelu produkowana była w latach 2006-2011, a samo nadwozie zyskało na atrakcyjności. Auto nadal oferowane było jedynie z silnikami benzynowymi o pojemnościach...

więcej

Renault Clio III - Cena wymiany filtra paliwa

Renault Clio III - Cena wymiany filtra paliwa

  Trzecia już generacja miejskiej propozycji od Renault produkowana była w latach 2005-2012. Tym razem do dyspozycji klientów pozostawiono benzynowe jednostki napędowe o pojemnościach 1.2 - 2.0 generujących moce od 65 KM do 203 KM. W gamie diesli pozostała już jedynie pojemności 1.5 dCi...

więcej

Mazda 3 (I, II, III) - Cena serwisu klimatyzacji

Mazda 3 (I, II, III) - Cena serwisu klimatyzacji

Mazda 3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2003 roku jako spadkobierca Mazdy 323. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee'd, Opel...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę