Filtr oleju – jak wymienić?

Wymiana oleju jest niezwykle ważną sprawą, aby silnik mógł prawidłowo działać i służyć nam bez zakłóceń jak najdłużej. Bardzo rzadko jednak mówi się o konieczności wymiany przy tej czynności także filtra oleju, który pełni nie mniej ważną rolę. Z reguły jednak się o nim zapomina, co stanowi spore uchybienie. Tymczasem każdy posiadacz auta powinien wiedzieć, jak jest zbudowany i na jakiej zasadzie działa, a przy okazji umieć go wymienić.

Olej silnikowy znajduje się w zbiorniku, zwanym miską olejową. Zasysany przez tzw. smok, trafia na specjalne sitko, które ma oddzielać olej od zanieczyszczeń. Następnie dostaje się właśnie do filtra oleju, który ma za zadanie oczyścić go z wszelkiego brudu. Usuwa on zanieczyszczenia o wielkości 0,02 mm! Jego prawidłowe działanie jest niezwykle ważne – w przypadku nieszczelności, silnik może łatwo ulec uszkodzeniu.

Najczęściej w samochodach można się spotkać z tzw. filtrem puszkowym, w którym znajduje się papierowy wkład filtrujący, który został tak skonstruowany, żeby przepuszczał przez swoją powierzchnię olej. Jest ułożony w harmonijkę, aby lepiej działać. Wewnątrz wkładu jest też zawór nadciśnienia.

Na pokrywie filtra znajdują się nieduże otwory, przez które wtłaczany jest olej. Po przejściu przez wkład filtrujący olej wypływa przez duży otwór na środku. Jeśli wkład jest zabrudzony lub olej zbyt zimny, może mieć problem z przejściem przez jego powierzchnię. W takiej sytuacji silnik nie dostaje odpowiedniej ilości oleju, a wkład filtrujący może ulec rozerwaniu, co jest bardzo niebezpieczne. Właśnie w takich sytuacjach przydaje się zawór nadciśnienia.

Jak wymieniać?

Przyjmuje się zasadę, że wymiany filtra należy dokonywać wraz z olejem. W końcu jaki jest sens w zakładaniu nowego filtra, gdy olej jest brudny i na odwrót? Filtr oleju można odkręcić ręką lub specjalnym kluczem (z reguły jest konieczny). W przypadku filtra z wymiennym wkładem, wystarczy tylko wyjąć stary. Filtr należy wyjmować razem z uszczelką, którą trzeba wyczyścić i nasmarować czystym olejem. Przed montażem możesz wlać do filtra trochę oleju, aby szybciej uzyskać prawidłowe ciśnienie, ale nie jest to konieczne. Po założeniu filtra, uzupełnij płyn, a następnie uruchom silnik. Teraz możesz skontrolować, czy nic nie przecieka.

Wymiana filtra oleju jest bardzo prosta, ale wymaga czasu i wprawy. Jeśli nie znasz się zbytnio na takich rzeczach, albo zwyczajnie nie masz czasu, wybierz się do mechanika, który fachowo i bardzo szybko dokona wymiany. Będziesz miał pewność, że filtr działa prawidłowo i nic nie przecieka. Warto jednak nauczyć się tej czynności, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Każdy kierowca powinien znać tę procedurę, podobnie jak uzupełnianie płynów, czy wymianę koła. Oznacza to o wiele większą świadomość i dbałość o pojazd.



Przeczytaj także

Honda Civic (7, 8, 9) - Cena wymiany oleju silnikowego

Honda Civic (7, 8, 9) - Cena wymiany oleju silnikowego

Honda Civic to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1972 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 10 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan, coupe i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Mazda 3, Kia cee'd, Opel Astra, Renault Megane, Toyota...

więcej

Ford Fiesta Mk6 - Cena wymiany oleju silnikowego

Ford Fiesta Mk6 - Cena wymiany oleju silnikowego

 Ford Fiesta Mk6 to mniejszy odpowiednik Forda Focusa. Jest też do niego w kilku miejscach podobny. W europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia produkjca trwa do dziś. W 2005 roku model przeszedł facelifting zyskując na urodzie za sprawą kilku...

więcej

Fiat Doblo (I, II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Doblo (I, II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Doblo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan, pick-up i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Peugeot Partner,...

więcej

Mazda 6 I - Cena wymiany oleju silnikowego

Mazda 6 I - Cena wymiany oleju silnikowego

  Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę